Pablo Ley Fancelli

Dramaturg

(Barcelona, 1961)



Estudis

 

  • Llicenciat en Història de l'Art. Universitat de Barcelona.

 


Pedagogia

 

  • 1984-1986: Col·laborador de Càtedra del departament d'Història de l'Art amb el Dr. Ricard Salvat.
  • Cursos 1999-2000 i 2000-2001: Professor de Periodisme Especialitzat – Cultura a l'Universitat Autònoma de Barcelona, Facultat de Ciències de la Informació. Departament de Periodisme.
  • 2001. Participació en el Màster en Comunicació i Crítica d'Art de la Universitat de Girona.
  • Curs 2001-2002: Curs de Crítica Teatral a l'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona.
  • Des del curs 2003-2004: Cap del departament de Dramatúrgia i Direcció a l'Escola Superior d'Art Dramàtic Eòlia.
  • Des del curs 2011-2012: Professor d'Història i Teoria de la Literatura Dramàtica a l'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona.

 


Periodisme

 

  • 1990-1992: Crític teatral a ABC Cataluña.
  • 1992-1996: Redactor de premsa de l'Institut Municipal Barcelona Espectacles. Com a tal, responsable de les publicaciones relacionades amb el Mercat de les Flors i Festival d'Estiu Grec.
  • 1995-2004: Crític teatral a El País.
  • Ha publicat també articles a resvistes especialitzades en cultura i teatre com (Pausa.), Transversal, Benzina, Hamlet o Anagnórisis.
  • El 2019, funda amb Josep Galindo la revista Ítaca (revista de teatre eòlia i+D) , que dirigeix des d'aleshores.

 


Obres de creació

 

  • Angorina o la festa de maig, 1984. Estrenada a les II Jornadas Nacionales de Teatro Universitario de Murcia, i presentada a: II Festival de Teatro de Vilarreal, XVII Festival Internacional de Teatre de Sitges, Festival de Teatro de Tortosa i a la Universitat de Barcelona.
  • Antígona, 1986. A partir de textos de Sòfocles, Espriu, Brecht i Anouilh. Dramatúrgia: Xavier Botella, Montse Camprubí, Carolina Egio, Pablo Ley, Felipe Ojuel i Delfí Sansa. Direcció: Pablo Ley i Mercè Saumell. Estrenada a la III Semana de Teatre Universitario, Múrcia.
  • Se está haciendo muy tarde / Es fa tard, 1988. Primer Premi Sant Martí de Teatre, 1989. Estrenada el 1990 en el Mercat de les Flors sota la direcció de Pere Puértolas.
  • Memorias saqueadas, 1989.
  • No hay tren, 1990. Obra escrita en relació a la música original d'Eduardo Diago. Text del projecte seleccionat per a la Muestra de Teatro y Danza Joven 1990, organitzada per l'Instituto de la Juventud. Estrenada a Oviedo (Teatro Campoamor).
  • Paisaje sin casas, 1990. Primer Premio Marqués de Bradomín de Textos Teatrales. Lectura dramatitzada al Teatre Nacional de Catalunya, temporada 1997-1998. Estrenat el 2012 a la sala Plataforma I + D (Teatre Eòlia) sota la dirección d’Aleix Fauró i reestrenada a l’Espai Lliure el 2013.
  • Díptic d’animals, 1991. Composta por dues peces breus: “L’eco de les pedres” i “Recorregut”, aquesta última escrita en col·laboració amb Carles Gisbert. Estrenada al Festival Internacional de Teatro Universitario, Universidad de las Américas, Puebla, México. “L’eco de les pedres” s'ha remuntat a Venessuela el 2015 sota la direcció de Vladimir Vera.
  • Pequeños detalles del horror, 1991. Finalista del Premi de "Teatro Breve" convocat per Caja España de Valladolid. Lectura dramatitzada a la Sala Beckett, temporada 1997-1998.
  • El llindar dels estels, 1991.
  • La extraña pero verídica confesión de un hombre bueno en su lecho de muerte, 1994.
  • L’àngel exterminador, 1999. Text inclòs a l'espectacle Tanca la porta que tinc Freud, de Toni Albà i Roser Pujol. Estrenat al Teatro Romea.
  • La increíbe desaparición de Andrés Zahara, 2008. Text publicat per Editorial Anagnórisis.
  • Digue'm la veritat, 2015. Estrenada durant el Festival Grec 2015 al Museu d'Arqueologia de Catalunya i al Teatre Eòlia durant la temporada 2015-16, sota la direcció de Josep Galindo.
  • Joana 2015 batalla campal, 2015. Estrenada al Teatre Eòlia durant la temporada 2015-16, sota la direcció d'Ester Villamor i Pablo Ley. Primer monòleg de la trilogia sobre dones tràgiques amb l'actriu Raquel Ferri Moscardó que continuarà amb les figures de Cassandra i Ofèlia. El muntatge va presentar-se posteriorment durant el Festival Grec 2016.
  • L'esfondrament de la casa Usher, 2017. Versió lliure de l'obra d'Edgar Allan Poe, amb direcció de Pablo Ley. Estrenada al Teatre Eòlia durant la temporada 2017-18 i a La Seca durant la temporada 2018-2019.
  • La memòria perduda, 2018. Amb direcció de Pablo Ley, estrenat al Teatre Eòlia durant la temporada 2018-2019. ( Si voleu llegir el text cliqueu aquí.)
  • Les metamorfosis, 2021. Versió lliure de l'obra d'Ovidi, amb direcció de Pablo Ley. Estrenada al Teatre Eòlia durant la temporada 2021-2022.
  • La bellesa del diable, 2023. A partir de l'obra poètica i les cartes d'Arthur Rimbaud i les traduccions i assaigs de Josep Forment. Dau al Sec, Temporada 2022-2023. (en preparació)

 


El 2008 funda amb Josep Galindo la companyia Projecte Galilei. Des d'aleshores ha realitzat les dramatúrgies de:


 

  • La Maternitat d'Elna, a partir de l'obra d'Assumpta Montellà. Dramatùrgia: Pablo Ley. Direcció: Josep Galindo. Estrenada a Temporada Alta 2008 i al Teatre Capitol 2009.
  • La Ruta Blava, a partir de l'obra de Josep Maria de Sagarra. Dramatúrgia: Pablo Ley. Direcció: Josep Galindo. Estrenada al Teatre Romea durant el Festival Grec 2009.
  • Alícia ja no viu aquí - La dona a Espanya 1939-1981. Dramatúrgia: Josep Galindo i Pablo Ley. Direcció: Josep Galindo. Estrenada a Temporada Alta el 2009 i al Tantarantana, febrer del 2010.
  • La bella dorment del bosc (El malson del segle XX). Dramatúrgia: Pablo Ley. Direcció: Josep Galindo. Direcció musical: Dani Espasa. Coreografia: Maura Morales i Teresa Garcia. Estrenada al Mercat de les Flors l'abril de 2010.
  • 14:45. Música entre dues guerres. Dramatúrgia: Pablo Ley. Composició musical: Franco Piccinno. Direcció: Josep Galindo. Estrenada a La Seca l'abril de 2012.
  • Big Bang Hell Band. El viatge d'Orfeu. Dramatúrgia i text: Pablo Ley. Composició i direcció musical: Jorge de la Torre. Direcció escènica: Josep Galindo. Estrenada a Plataforma I+D d'Eòlia el maig de 2014.

 

Dramatúrgies teatrals

 

  • F@ust versió 3.0, 1997-1998. A partir del Faust de Goethe. Dramatúrgia: Pablo Ley, Alex Ollé, Carlos Padrissa i Magda Puyo. Textos: Pablo Ley. La Fura dels Baus. Estrenada al Teatre Nacional de Catalunya.
  • La ópera de cuatro cuartos, de Bertolt Brecht, 2002. Traducció: Pablo Ley. Dramatúrgia: Calixto Bieito, Josep Galindo, Pablo Ley i Xavier Zuber. Direcció: Calixto Bieito. Estrenada al Teatre Grec (Festival Grec 2002).
  • Comedias Bárbaras, de Valle Inclán, 2003. Dramatúrgia de la trilogia formada per Cara de Plata, Aguila de Blasón i Romance de Lobos: Pablo Ley. Direcció: Bigas Luna. Estrenada a La Nave de Sagunto de la Ciudad de las Artes Escénicas, II Bienal de Valencia “La Ciudad Ideal”.
  • Homage to Catalonia, 2004. Adaptació de l'obra de George Orwell: Allan Baker i Pablo Ley. Direcció: Josep Galindo. Coproducció: Teatre Romea – Forum 2004 de Barcelona, West Yorkshire Playhouse de Leeds, Northern Stage de Newcastle i MC93 Bobigny. Estrenada al West Yorkshire Playhouse de Leeds.
  • El jardí inexistent, espectacle de dansa contemporània de Senza Tempo a partir de Somni d'una Nit d'Estiu, de Shakespeare, 2004. Direcció y dramatúrgia: Inés Boza i Carles Mallol. Assistent a la dramatúrgia: Pablo Ley. Estrenat al Teatre Nacional de Catalunya.
  • Die Entführung aus dem Serail (El rapte en el serrall), de Wolfgang Amadeus Mozart, 2004. Direcció d'escena: Calixto Bieito. Direcció musical: Kirill Petrenko. Dramaturgia: Antje Kaiser i Pablo Ley. Estrenada a la Komische Oper de Berlin.
  • La Celestina, adaptació de l'obra de Fernando de Rojas, 2004. Traducció i adaptació: John Clifford. Dramatúrgia: Calixto Bieito, John Clifford i Pablo Ley. Dirección: Calixto Bieito. Coproducció del Edinburgh International Festival i The REP de Birmingham. Estrenada al King's Theatre de Edimburgo.
  • Celebració, de Thomas Vinterberg, Mogens Rukov i Bo hr. Hansen, 2005. Dramatúrgia: Pablo Ley. Direcció: Josep Galindo. Teatre Romea, Festival Grec 2005.
  • Madama Butterfly, de Giacomo Puccini, 2005. Direcció d'escena. Calixto Bieito. Direcció musical: Daniel Klajner. Dramaturgia: Antje Kaiser i Pablo Ley. Estrenada a la Komische Oper de Berlin.
  • El diable enamorat¸ a partir de la novel·la de Jacques Cazzote i de textos de Gerard de Nerval, 2006. Direcció i dramatúrgia: Pablo Ley. Estrenada al Versus Teatre.
  • La canción de Margarita, espectacle de dansa contemporània de Senza Tempo, 2006. Direcció i dramatúrgia: Inés Boza. Assistent a la dramatúrgia: Pablo Ley. Mercat de les Flors, Festival Grec 2006.
  • 2666, a partir de la obra de Roberto Bolaño. Dramatúrgia: Pablo Ley i Àlex Rigola. Direcció: Alex Rigola, Teatre Lliure, 2007.
  • Don Quixote, a partir de la obra de Miguel de Cervantes. Dramatúrgia: Pablo Ley i Colin Teevan. Dir. Josep Galindo, West Yorkshire Playhouse de Leeds, 2007.
  • L'auca del senyor Esteve, a partir de la novel·la i l'obra teatre de Santiago Rusiñol. Dramatúrgia: Pablo Ley i Carme Portaceli. Direcció: Carme Portaceli. Teatre Nacional de Catalunya, 2010.
  • Prometeu encadenat, de Heiner Müller. Dramatúrgia: Pablo Ley i Carme Portaceli. Direcció: Carme Portaceli, Teatre Grec – Festival Grec 2010.
  • Cosmètica de l’enemic, d’Amelie Nothomb. Dramatúrgia i traducció de Pablo Ley. Direcció de Magda Puyo. Sala Muntaner, 2013
  • Alícia al país de les meravelles, de Lewis Carroll. Dramatúrgia i traducció de Pablo Ley. Direcció de David Maqueda. Sala Atrium, 2017.
  • Medusa, de Ricardo Menéndez Salmón. Dramatúrgia i versió catalana de Pablo Ley: Direcció: Aleix Fauró i Isis Martín. Festival Temporada Alta 2017. Teatre Nacional de Catalunya, 2017.
  • Terra Baixa, d'Àngel Guimerà. Versió, Pablo Ley. Dramatúrgia: Pablo Ley i Carme Portaceli. Direcció: Carme Portaceli. Teatre Nacional de Catalunya, 2023. (Estrena el proper 19.1.2023).

 


Premis

 

  • 1989. Premi Sant Martí de Teatre de textos teatrals per Se està haciendo muy tarde.
  • 1990. Premio Marqués de Bradomín de textos teatrals per Paisaje sin casas.
  • 1991. Finalista del Premio Caja España de textos teatrals per Pequeños detalles del horror.
  • 1998. Premio Ercilla de Bilbao al millor espectacle teatral per F@ust 3.0. amb La Fura dels Baus.
  • 1999. Premio de los Lectores de El País de las Tentaciones al millor espectacle teatral per F@ust 3.0.
  • 2003. Premio Ercilla de Bilbao al millor espectacle teatral per La ópera de cuatro cuartos.
  • 2007. Premi Qwerty al millor llibre adaptat a altres llenguatges (relectura en cinema, teatre, dansa, televisió, etc.) per 2666.
  • 2008. Premi de la Crítica Teatral de Barcelona, Temporada 2006-2007, a la dramatúrgia de 2666.
  • 2008. Premi Terenci Moix La Perla Negra a la adaptació teatral de la novel·la 2666, de Roberto Bolaño.
  • 2008. Premio Max al millor espectacle teatral per 2666.
  • 2018. Premi Serra d'Or al millor espectacle teatral per Medusa.

 

Share by: