En el capítol XVIII, Aristòtil parla de nus i desenllaç, δέσις (desis) y λύσις (lysis), sobre els quals es basteix la tríada habitual de plantejament-nus-desenllaç (que també es fonamenta en Aristòtil quan, el el capítol VII parla d'acció completa que, per a ser-ho, ha de tenir "principio, medio y fin"; Aristóteles: Poética, cap. VII. Pròlogo traducción y notas de Antonio López Eire. Ediciones Akal Madrid, 2002. Pàg. 49). De fet, el “nus” aristotèlic potser caldria traduir-lo utilitzant la paraula entrellaçament porque dóna idea d'un procés més que d'un resultat (d'aquí la necessitat d'utilitzar, per a copsar la mateixa idea, els dos conceptes de plantejament i nus). També la paraula lysis sembla, en Aristòtil, referir-se a tot el procès de deslligar el nus fins l'alliberament total, la completa resolució del conflicte. En qualsevol cas, allò que Aristòtil té al cap queda clarament expressat quan diu: “Digo que nudo es lo que va desde el comienzo hasta esa parte que es extrema y a partir de la cual se abre paso el cambio a la felicidad o la desdicha, y el desenlace es lo que va desde el comienzo de la mudanza hasta el final.” (Aristóteles: Poética, cap. XVIII. Ibíd, pàgs. 75-76.) 
     Nus i desenllaç plantegen, però, una idea general que només resulta explicativa per indicar com es carrega la trama i com, a partir d'un punt de canvi, la trama es va tancant. Parlem de la trama argumental construïda a cop de les peripècies que viuen els personatges, però inevitablement parlem també de la trama conceptual que sosté la tesi de la peça. La idea del nus i desenllaç (o també plantejament, nus i desenllaç) pot semblar prou clara a l'hora d'explicar el procés, però quan s'aborda la dramatúrgia de creació resulta ser un concepte extremadament imprecís. Les primera preguntes que apareixen són: on es col·loca exactament el canvi?; on acaba el nus i comença el desenllaç?; estem parlant del tram que porta de l'incident desencadenant fins al clímax? D'altra banda, si desdoblem el nus en plantejament i nus la cosa no millora. I apareixen dubtes sobre l'equilibri de les parts: estem parlant de 50% nus, 50% desenllaç, de 30% plantejament, 30% nus, 30% desenllaç? 
     Pròleg, episodis i èxode plantegen, en canvi, una compartimentació estructural que es correspon amb la realitat de la tragèdia clàssica. És per això que em sembla un punt de partida més segur.
Share by: