Nou. Finalment, tot està sotmès al toc d'alarma de l'amígdala cerebral que ens avisa constantment dels perills que ens amenacen. (I que, en el teatre, manté a l'espectador intensament actiu a la butaca.)
Només per aquests nou punts que assenyalo, crec que paga la pena detenir-se a llegir el llibre de d'Òscar Vilarroya. Però hi ha més motius.
Una mirada periodística
Somos lo que nos contamos
m'interessa també per les seves implicacions periodístiques. A mida que avança el llibre, Òscar Vilarroya proposa la construcció de relats cada cop més complexos, però que de sobte opten per prescindir d'ajustar-se a la realitat i comencen a introduir-se en terrenys cada cop més perillosos.
Per exemple, està el que Vilarroya anomena el relat impropi, que és el relat inadequat però que serveix per a calmar el nostre desassossec. Aborda també allò que anomena el relat estúpid, amb exemples concrets basats en la política i l'economia, però també en la ciència. I finalment aborda dos fenòmens actuals com les fake news –que, associades a la construcció grupal, poden generar relats políticament indesitjables– i les bombolles narratives –que es fonamenten en la nostra credulitat–.
Gran part d'aquests fenòmens estan directament associats al creixement espectacular d'internet que ha suposat la destrucció de l'ecosistema comunicatiu anterior. La lentitud del paper o de la televisió contra la instantaneïtat de la xarxa, ha suposat una transformació enormement positiva en molts aspectes, però no en tots. El veritable problema és que l'absència d'un discurs sòlidament elaborat des de mitjans solvents ha donat ales a tota la varietat de relats inadequats i estúpids, fake news i bombolles narratives sovint perverses.
Una mirada pedagògica
Aquesta proliferació de relats incontrolables m'interessa especialment com a usuari d'internet, però també com a pedagog. El llibre d'Òscar Vilarroya aporta dades importants per a la reflexió en tot dos sentits.
El panorama de relats inadequats que dibuixa el llibre m'espanta com a usuari d'internet. Resulta tan fàcil deixar-se arrossegar per aquest corrent constant de relats, alguns d'ells delirants, sobre la realitat. Tots som víctimes de la nostra pròpia capacitat de fabular. La bondat del món depèn, en gran mesura, de l'esforç realitzat per a construir un relat de qualitat, és a dir: d'una visió del món que defugi el simplisme que ho explica tot massa bé, massa fàcil.
Somos lo que nos contamos
m'interessa, per fi, com a pedagog, perquè estic en contacte constant amb alumnes d'edats compreses entre els divuit i els vint-i-tants anys, una generació que ja ha nascut i crescut amb internet i que, de vegades, està encara mancada d'eines intel·lectuals per a afrontar la nebulosa informativa. O desinformativa. Davant d'això, Òscar Vilarroya proposa: combatre el mal relat, desemmascarar-lo parant especial atenció al relat simplificador, alertar sobre els perills d'allò que sembla raonable (però que no ho és necessàriament), entrenar el pensament crític, i desenvolupar l'alfabetització digital.
Un llibre necessari. Una reflexió útil. Una perspectiva estimulant.
Finale
No em resisteixo a copiar un fragment de l'Òscar Vilarroya i justament el que es refereix a la conformació de les ideologies. Hi ha tantes ideologies que parteixen d'un relat primordial senzillament pervers... només cal una reflexió de cinc minuts per identificar uns quants relats impropis en el centre mateix del nostre pensament ideològic:
“[…] una ideología no es otra cosa que un sistema de relatos sobre cómo funciona el mundo y sobre cómo debería ser, basado todo él en unos pocos relatos primordiales, como, por ejemplo: “la sociedad es desigual por naturaleza”, “la sociedad funciona mejor con la iniciativa individual” o “hay que desconfiar de la iniciativa individual porque el ser humano es egoísta”. Las ideologías nacen de asumir algunos de esos relatos y de construir un conjunto de principio y reglas que ofrecen un modelo sobre cómo funciona el mundo y sobre cómo mejorarlo. En otras palabras, las ideologías fuerzan una visión narrativa del mundo.” (pág. 239)