2.
Comença aquí el segon exercici, amb l'aproximació a l'anàlisi energètica de la peça. Entesa d'aquesta manera, l'energia és molt simple, molt fàcil de determinar i definir seqüència a seqüència.
Primera seqüència en una taverna de mala mort (tant és així que, en una primera impressió, molts consideren que probablement es tracta d'una masmorra i el personatge que surt ha de ser el carceller). Les escales fosques, brutes, il·luminades per la llum trèmula de la torxa que instants abans ha travessat, de part a part, la pantalla per esborrar la negror, les lletres i la música. Només una remor sorda de veus nocturnes deixa intuir que es tracta d'una taverna o fonda amb cambres per als hostes.
Apareix de primer el rostre del taverner (en el qual em detinc per a determinar què és el que llegim en les faccions sòlides, en la poderosa calba, en la pell brillant, el cabell despentinat, la barba mal afaitada, la musculatura, malgrat ser un home ja d'una certa edat). Després apareix el rostre d'un personatge més jove, més perillós, viril (o violent), que va brut (aviat sabrem que acaba d'arribar de províncies a París), el rostre del qual –i la positura del cap i del cos– delata malfiança i por. Aquesta “energia” fosca que impregna l'escena i els personatges d'una “emoció” inquietant i que s'elabora mentre els dos personatges pugen les escales, canvia amb la sobtada aparició del protagonista, que els alumnes identifiquen de forma immediata i inequívoca: un tipus atractiu (l'actor francès Vincent Perez), amb el tors nu, l'aparició del qual coincideix amb un ensurt que (en la ficció) l'espanta a ell i (en la realitat) ens espanta a nosaltres (els espectadors). Vincent Perez dorm completament cobert amb el llençol brut quan l'home que ha pujat amb el taverner s'asseu al llit. Vincent Perez, espantat, llança un udol, aparta de cop el llençol i, saltant del llit, es precipita sobre la seva espasa en una acció rapidíssima. L'acció té la fi de, sobresaltant el públic, alertar-lo de que acaba de succeir una cosa important. L'atmosfera fosca, conspirativa, continua amb l'inici d'una baralla que el taverner impedeix. Els dos homes, forçats a compartir llit per l'allau de forasters que han acudit a París a les bodes de la futura Reina Margot, s'alliten finalment calmats, tot i que no gaire contents després d'haver descobert que un és hugonot i l'altre catòlic. I és aleshores quan parlen de Margot, que l'hugonot, predestinat a ser el seu amant, insulta anomenant-la “Margot, aquella puta”, paraules que desencadenen immediatament una música angelical de veus blanques i sonoritat d'església que anticipen el canvi de pla, que és quan apareix, bellíssim, tot i que d'expressió cruel (definit amb molts dels trets amb que Walt Disney va compondre la Madrastra de Blanca Neus), el primer pla del rostre d'Isabelle Adjani, la Reina Margot, agenollada davant l'altar de la catedral, rodejada de bisbes, el dia de la seva boda, al costat del seu futur espòs, l'hugonot Enric de Navarra.
Llegida així, l'energia es compon de dos aspectes. El primer és el dels impactes –el foc que esborra la nit, el sobresalt gairebé excessiu de Vincent Perez, l'aparició del rostre d'Isabelle Adjani– que van marcant els canvis d'atenció i renovant l'interès del públic, com si anessin puntuant el contínuum narratiu. El segon aspecte és el to, el color, l'atmosfera, allò que cabria definir com continus senso-emocionals, és a dir, una mateixa llum, una mateixa música, un to emocional sostingut que, de sobte, es trenca per un nou impacte senso-emocional que el transforma, de vegades només lleugerament (com passa quan, després de l'ensurt de Vincent Perez, continua el to fosc de la taverna), d'altres totalment (com quan apareix el pla impressionant, ple de joies, del rostre bellíssim d'Isabelle Adjani, banyat en música celestial).
Tota la pel·lícula té nombrosos exemples d'això que acabo d'explicar. Els canvis atmosfèrics senso-emocionals són molt clars, amb contraposicions molt diferenciades, i els cops d'efecte (els impactes) són freqüents i molt precisos.
Però el més interessant de l'anàlisi de La Reina Margot és veure com aquestes seqüències senso-emocionals van incrementant la seva energia fins assolir el paroxisme. I és aquí, en el seu paroxisme, on els impactes i les atmosferes senso-emocionals són més evidents.
La narració, en efecte, va endinsant-se progressivament en l'enfrontament entre catòlics i protestants. A poc a poc va anticipant-se la tragèdia. Però, quan aquesta esclata, supera tot el previsible. Les seqüències de massacre són senzillament esborronadores, amb algunes imatges que, sense poder evitar-ho, t'obliguen a tancar els ulls (i, en els casos més exagerats, tot i que no infreqüents, a retorçar-te en la cadira). Tan bon punt començo a veure com els alumnes es tapen la cara, fan ganyotes d'horror i de fàstic, o fins i tot deixen anar crits i gemecs, aturo la pel·lícula i afirmo: “Això, precisament això, és l'energia” (o, millor dit, els efectes dels impactes senso-emocionals sobre el públic).
Amb tot, caldria matissar molt més la idea. El que m'interessa és l'evidència de que pensem amb tot el cos, de que la nostra resposta emocional pot arribar a ser molt intensa, de que el que ens mou pot no tenir res a veure amb les paraules (i que, sovint, les paraules tenen un efecte atenuant de la reacció emocional desenfrenada). [Sé, d'altra banda, que les paraules generen respostes que poden arribar a ser vivíssimes... és, per exemple, el cas Bram Stoker i el seu Dràcula... una lectura que jo, senzillament, no podia fer de nits perquè el terror em resultava insuportable, gairebé paralitzador... però ¿fins a quin punt la nit no formava part de l'atmosfera senso-emocional de la lectura?]
L'energia és allò que ens remou emocionalment, però que no té per què ser brutal (com és el cas de les escenes violentes de La Reina Margot), sinó que pot ser alegre, subtil, solemne, eròtica... (com s'esdevé en moltes altres escenes de la mateixa pel·lícula). I el mateix passa amb els impactes.
L'energia, doncs, acaba articulant una estructura, aliena en principi als aspectes conceptuals (o en la qual allò que és conceptual queda encastat), que facilita el desplegament i creixement de la peça dramàtica. Els conceptes són, en definitiva, arrossegats pel corrent energètic.
En el proper article, tractaré de continuar analitzant tots aquesta aspectes al voltant de Titus Andrònic, que –tal com la veig– és l'obra en la qual Shakespeare descobreix, sent molt jove, l'estructura energètica o, com a mínim, experimenta amb una forma de narració escènica a cop d'impacte senso-emocional basat en la violència més descarnada (i en la qual la superestructura conceptual juga un paper molt secundari, cosa ben rara en Shakespeare).
I també parlaré del joc d'expectatives i verificacions que permeten el que anomeno una hipòtesi de totalitat, l'explicació teòrica de la qual fa molt poc que he incorporat al meu calaix de sastre de les eines dramatúrgiques.
I també m'agradaria parlar dels vaixells de vela i, ja posats, de l'Illa del Tresor, un dels meus llibres favorits des de la infància, que utilitzo per parlar del diferent valor de l'energia i de la paraula.
Però això serà un altre dia.