De fet, aquesta idea –la de l'ordre subjacent– tradueix una convicció (que no deixa de ser una simple creença) respecte a que vivim en una societat complexa, però convenientment ordenada i jerarquitzada, fins i tot quan som incapaços d'entendre-la en la seva globalitat. Creiem (amb la ingenuïtat d'una fe gairebé religiosa) que els historiadors, els geògrafs, els economistes, els sociòlegs, els antropòlegs, els politòlegs... i, per damunt d'ells, el conjunt dels grans intel·lectuals i l'elit dels homes d'Estat l'entenen i són capaços d'intervenir-hi en tot moment de forma adequada. Però en el fons no ens queda més remei que reconèixer que desconeixem la majoria de les parts que la componen així com el detall dels mecanismes que permeten la seva articulació funcional.
I aquí m'agradaria reclamar l'atenció del lector sobre els anys de la creació de Metròpolis
i recordar que el 1916-1917, mentre George Grosz pintava el seu quadre, el món civilitzat s'enfrontava acarnissadament en una Gran Guerra que va destruir el miratge del progrés i obria un dels períodes més salvatges (i també més fascinants) de la història del món que va concloure amb una altra guerra, la Segona Guerra Mundial, que va costar 50 milions de morts, i va acabar amb tres metàfores demolidores: Auschwitz com a metàfora de la cega eficàcia organitzativa de la societat moderna; Hiroshima i Nagasaki com a metàfora del immisericorde poder de la ciència; la Unió Soviètica de Stalin com a metàfora de la justícia social en un aterridor Estat igualitari. Mentre George Grosz pintava el seu quadre, el món s'esfondrava sense ordre ni concert en la pitjor de les confusions. En el caos de la guerra, la presumpció de l'ordre subjacent quedava esborrada en el fracàs absolut de tota idea de societat.
Hi ha, doncs, un factor constant d'improvisació i d'imprevistos que fa que les prediccions resultin sovint senzillament impossibles. I de fet és el caos, el conflicte perpetu, l'absència constant d'una globalitat ordenada i jerarquitzada allò que, potser, caracteritza realment el món. Convivim amb el caos i la destrucció amb una naturalitat i un cinisme senzillament admirables.
El que m'interessa d'aquest intent de definir la superestructura és justament el que diu sobre “los reflejos de todas estas luchas reales en el cerebro”. De fet, no hi ha altra manera d'entendre el món (las luchas reales) sinó en el propi cervell dels qui el contemplem o, encara millor, dels qui participen en les lluites reals que s'esdevenen en ell. No hi ha més realitat que la que ens ocupa i preocupa individual i col·lectivament.
El món exterior de l'home en societat sembla, doncs, estar compost, en part, per la infraestructura (Basis
en alemany) i, en part, per la superestructura (Überbau) que identifiquem amb les formes materials de la cultura (és a dir, els elements materials que suporten el significant al qual, llegit adequadament, li correspon un significat que, un cop més, està només en el cervell de qui el llegeix).
Però en la metàfora en la que es basa Engels, sorgida de les paraules alemanyes Basis
i Überbau, allò que s'elabora és una imatge mental molt més rica que la dels conceptes, massa precisos, d'infraestructura i superestructura. Basis
i Überbau
fan referència directa i clara a la construcció: Basis
transmet la idea d'una base (o fonament) sobre la qual es construeix; Überbau
pot, en efecte, referir-se a la construcció (Bau) que s'ha fet sobre (über) aquesta base (d'on derivaria el sentit de superestructura), tot i que també pot fer referència als elements que completen la mateixa construcció (per exemple, els elements voladissos d'una façana o una teulada) i, fins i tot, pot arribar a llegir-se com els elements decoratius (és a dir, no necessàriament estructurals) que estan, justament, sobre (über) la construcció (Bau). La conclusió inevitable és que la imatge mental que apareix amb les paraules Basis
i Überbau
no està composta de dos elements, sinó de tres: Basis-Bau-Überbau
i aquesta triada ens portaria a pensar en a) una base econòmica, b) una estructura social, c) una superestructura ideològica i cultural.
En tot cas, i curiosament, a aquesta triada formada pels tres elements Basis-Bau-Überbau
cal afegir-li un quart element mòbil com és el dels homes (en alemany, die Menschen, paraula neutra, és a dir, sense gènere, que permet referir-se a l'ésser humà) que viuen i lluiten sobre aquesta base (a), alhora que habiten i modifiquen l'estructura social (b) i es serveixen de la superestructura ideològica i cultural per a interpretar, discutir i modificar la base econòmica i l'estructura social (c). D'aquesta manera, aquesta construcció que, com a tota construcció, aspiraria a la permanència, la perdurabilitat, viu en constant transformació.
Dit això m'agradaria que tornéssiu a mirar-vos el quadre de George Grosz i tractéssiu de destriar el que, en cada cas, correspon als conceptes de Basis, Bau, Überbau
i Mensch. (I que després tornéssiu a mirar-vos també, amb els mateixos ulls crítics, la fotografia de Tòquio.)
El que es desprèn de tot això és que el món exterior funciona com a un gran significant inabastable el significat del qual hem de construir entre tots aportant les informacions necessàries que ens permetin tenir, individual i col·lectivament, la sensació de controlar fins a cert punt la totalitat. (5)
La cultura, el Überbau, i amb això em refereixo a totes les formes de cultura i a les seves realitzacions concretes, aporta els elements necessaris per a la comprensió i ús del món en el cervell dels participants.
Com funciona la cultura? Com es produeix el pas de la creació individual a la socialització de la cultura i de l'art? Podem parlar del món com a un significat global? Les realitzacions culturals, ¿no són, al capdavall, el desplegament dels subtemes d'un únic tema global que els subsumeix tots?
Són preguntes que intentaré respondre pas a pas, però ho faré, a poc a poc, en els propers articles.