índex

CURS DE DRAMATÚRGIA ONLINE...

(PER A TEMPS D'EMERGÈNCIA)


Per a accedir als successius articles o als gràfics, cliqueu sobre

els títols destacats en color taronja o directament sobre els gràfics

01_dramatúrgia i dramaturg


02_dramatúrgia i text dramàtic


  • Dramatúrgia: una definició
  • El text dramàtic: una definició
  • La dramatúrgia posterior al text dramàtic


03_formes de dramatúrgia


  • 1) Dramatúrgia de creació
  • 2) Dramatúrgia de direcció
  • 3) Dramatúrgia d'assaig
  • 4) Dramatúrgia de programació


04_generar estructures complexes


  • Dramatúrgia de creació: la capacitat de generar estructures complexes
  • Dramatúrgies de direcció i assaig: la capacitat d'analitzar i generar estructures complexes


05_origen evolutiu dels codis


06_codis individuals i socials


  • Codis sensorials
  • Codis prelingüístics
  • Codis lingüístics
  • Tres grans grups de codis d'ús social


07_l'espectador intel·ligent


  • El plaer de percebre (animal sensible)
  • El plaer d'emocionar-se (animal empàtic)
  • El plaer de desxifrar (animal semiòtic)
  • El plaer de conèixer (animal filosòfic)


08_l'espectador i la cultura


  • 1) Una cultura vivencial
  • 2) Cultura com a ordre consensuat socialment
  • 3) Cultura fragmentada en grups i subgrups socials
  • 4) Cultura classificada formal i temàticament
  • 5) Cultura en tant que equivalència amb els nostres òrgans de la percepció
  • 6) La cultura reduïda els seus elements bàsics – els missatges
  • 7) Cultura com a conjunt de missatges i de mitjans emissors


09_l'anàlisi del text


10_la centralitat del tema


11_les estructures de subtemes


12_subtemes vs. personatges


13_personatges: els eixos temporal i jeràrquic


  • L'eix temporal (horitzontal)
  • L'eix jeràrquic (vertical)


14_subtemes vs. espais


15_la cadena conceptual: els conflictes i el temps


16_el personatge: primera aproximació


  • El personatge, un conglomerat d'informacions


17_el personatge: memòria i anticipació


  • Respecte al passat
  • Respecte al futur
  • El valor de l'oblit: exclusió, ocultació, rebuig
  • Les expectatives de futur secretes, indeterminades o inconscients
  • El present com a nòdul d'interconnexió entre el passat i el futur


18_les expectatives de futur


19_l'incident desencadenant


  • 1. Com funciona realment l'incident desencadenant? 
  • 2. Sobre què actua? 
  • 3. Què és el que de debò desencadena? 
  • 4. Fins a quin moment funciona activament?
  • 5. On cal situar-lo?


20_classificació dels personatges


  • 1) Personatges principals
  • 2) Personatges secundaris
  • 3) Personatges auxiliars
  • 4) Personatges funcionals
  • 5) Personatges col·lectius
  • Corol·lari: els personatges i l'estructura de temes i subtemes


21_masculí-femení: l'articulació present-futur


  • L'articulació present-futur
  • Un esquema de la feminitat clàssica
  • La necessària equiparació de la dona a l'home


22_la construcció del personatge


  • Construir la personalitat d'un personatge


23_sobre el conflicte


  • Conflictes negatius... i positius
  • L'articulació del conflicte major o general i els conflictes menors
  • El conflicte menor com a mecanisme dramatúrgic


24_conflicte i personatges


  • La confrontació de personatges en la història
  • Guia mínima per a la confrontació de personatges
  • 1. PRINCIPAL <> PRINCIPAL
  • 2. PRINCIPAL <> SECUNDARI
  • 3. PRINCIPAL <> auxiliar
  • 4. PRINCIPAL <> funcional
  • 5. PRINCIPAL <> col·lectiu
  • 6. SECUNDARI <> SECUNDARI
  • 7. SECUNDARI <> auxiliar
  • 8. SECUNDARI <> funcional
  • 9. SECUNDARI <> col·lectiu
  • 10. auxiliar <> auxiliar
  • 11. auxiliar <> funcional
  • 12. auxiliar <> col·lectiu
  • 13. Seqüències col·lectives


25_monòleg i diàleg: observacions preliminars


  • Una mirada històrica
  • I) La narració èpica
  • II) La improvisació del cant coral
  • III) La  confluència de la narració i el cant coral
  • IV) L'aparició del primer actor (Tespis)
  • V) La introducció del segon actor (Èsquil)
  • VI) La introducció del tercer actor (Sòfocles)
  • VII) La introducció d'un actor mut (Eurípides)
  • VIII) L'eliminació del cor


26_monòleg i diàleg: mecànica i dinàmica


  • El narrador i (el narrador entre parèntesi)
  • Monòleg i diàleg: evolució i desequilibri
  • Tipologia de monòlegs
  • a) el personatge es dirigeix a un/s altre/s personatge/s 
  • personatge coral
  • personatge funcional informador
  • personatge auxiliar
  • personatge secundari
  • personatge principal
  • b) el propi personatge es parla a sí mateix
  • confessió
  • lucidesa
  • tribulació
  • maquinació
  • c) el personatge es dirigeix al públic
  • presentació d'un personatge o una situació
  • conspiració
  • justificació
  • d) cos casos peculiars
  • la presència del narrador dalt de l'escenari
  • l'actor sense màscara s'adreça al públic
  • Tipología de diàlegs
  • diàlegs d'informació
  • diàlegs de complicitat i conspiració
  • diàlegs d'exploració i ampliació d'expectatives
  • diàlegs de confrontació


27_monòleg i diàleg: fases i desenvolupament


  • El teatre com a tauler d'escacs
  • Una mirada a través de la història


28_monòleg i diàleg: les fases I-II-III


  • Aproximació al flux energètic
  • Un esquema de desplegament per fases
  • Fase I 
  • Secció 1: obertura
  • Secció 2: punt d'arrencada
  • El Rei Lear: un exemple de Fase I –Seccions 1 y 2–
  • Fase II
  • Seccions 3.1...3.n: desplegament
  • El Rei Lear: les Seccions 3.1... 3.n
  • Fase III
  • Secció 4: màxim energètic
  • Secció 5: final
  • El Rei Lear: les Seccions 4 i 5


apèndix 1_la transmutació de l'espectador en públic

(Una lectura d'Insults al públic, de Peter Handke)


  • Abans de venir aquí heu fet uns preparatius
  • Heu vingut amb unes certes idees
  • Heu tingut certa expectació
  • Pel vostre propòsit us heu diferenciat d'altres que s'han encaminat a d'altres indrets
  • I pel vostre propòsit heu constituït una unitat amb els altres que s'havien encaminat cap aquí
  • Us heu sentit disposats a seure i a deixar-vos oferir alguna cosa
  • Seieu en un cert ordre
  • Formeu un patró
  • Encara us fabriqueu pensaments propis
  • Gradualment les vostres respiracions van esdevenint totes iguals
  • La vostra respiració s'ajusta a la respiració amb què nosaltres parlem
  • Nosaltres i vosaltres formem gradualment una unitat

Si t'agrada aquesta secció i vols seguir-nos, pots fer-ho a través de telegram


Share by: